Gå direkt till Nyheten (Dockan från universum – det skall bli symbolen för Arenan)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. 24 januari 2018
  1. Dagens namn:
  2. Erika
  3. I morgon:
  4. Paul och Pål

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Dockan från universum – det skall bli symbolen för Arenan

Publicerad måndag, 15 april 2013, 15:00 av Björn Smitterberg

Sparbanken Lidköpings Arena måste synas. Och alla tänkbara medel inom rimliga ekonomiska ramar tas till vara. Bland annat med dockor specialdesignade för Arenan. Här intill är det rymddockan. Det finns också tomtedocka och bandydocka bl a. Frågan är bara vad dockan skall heta…

– Nej, något namn har vi inte hittat på än, säger Glenn Rytterfjell som arbetar intensivt med att Arenan i Lidköping skall ta plats i mediebruset. Kanske blir det en namntävling.

Glenn Rytterfjell vill stoppa användandet av ”bandyhall” – det är Arena som gäller om man inte vill säga hela ordet.

– Vi har öppnat en ny hemsida, vi har skapat broschyrer, tablettaskar och vykort. Nu kommer våra tecknade seriefigurer att bli ”verkliga” också.

Hund på rymdpromenad?
Bosse Nordin, ID-Gruppen, har gjort teckningarna

I dag visades figurerna upp. De har samma drag allesammans men spelar olika roller – anpassade för de olika evenemang som förekommer på Arenan. Det är en marknadssatsning som görs, och det är resultatet av ett flera år långt arbete tillsammans med bl ID-Gruppen i Lidköping som formgivit figuren.

– Vi har ju fantastiska möjligheter i vår Arena, och vi måste nå ut. Varenda kommun försöker nu lansera sin egen Arena och vi måste tala om att det är här i Sparbanken Lidköping Arena som de stora möjligheterna finns. Konkurrensen är stenhård om evenemangen och publiken.

I dag presenterades hela marknadsarbetet i samband med att en för arenan särskild hemsida togs i bruk – utvecklad av Duva i Lidköping. Även på den finns figurerna med. Klicka här.

Figuren har sin bakgrund från att Arenan under byggtiden påminde om ett rymdskepp. Glenn Rytterfjell har också från det hämtat en slogan – ett universum av möjligheter. Det har gjorts seriestrippar av.

6 Comments

  1. caozz

    Smaklöst. Hoppas att inga skattepengar har gått till att göra detta för bandyhallen.

  2. Agne Gustafsson

    Har nu väntat flera timmar på att Jörgen Larsson skulle föreslå ”Lille Clemens”, så då får jag väl göra det själv.

  3. HICT

    Glenn, jättebra att det arbetas för att dra evenemang till Arenan, vi förstår att du gör allt du kan, men hur ser Business Caset ut bakom just att ta fram dessa figurer?

    Och hur ser Business Caset ut för att vi skall ta hit Melodifestivalen, kan vi som kommun räkna hem vad det kostar?

    Jag är inte kritisk utan mest nyfiken och tycker att vi som skattebetalare bör ha större insyn. Mer insyn gör att ni får en bättre förankring, sedan kan inte alla tycka likadant.

    Ha en bra dag alla därute :-)

  4. Jorgen_Oberoende_liberal

    Ja, du Agne, du har en poäng, men den poängen saknas bland arenafolket!
    Hur kan man vara så insöade att man tror att en figur skall kunna marknadsföra arenan? När jag första gången pressenterades tankarna om en Lidköpingsreklam, som sedan blev Clemens Lidsjöreklamen, hette det att det skulle vara en reklam som liknade ICA reklamen. Där kan vi nog vara rätt överensom att man missade totalt!! Clemens är ett bottennapp för Lidköping. Och det leks med lanseringen och har blivit en klubb för inbördes beundran runt Clemens!
    Och nu detta!
    Liseberg lyckades med sina kaniner. Visst, men det var långt före all annan marknadsföring via webb mm. Då, flera år efteråt, kommer man på att figurer är en bra metod!!!! Hej Lidköping, marknadsföringskommunen nummer ett! Titta bara på anslagstavlorna vid infarterna. De är ju manuella! Marknadsföringskommunen är i farten!
    Man skäms över hur mycket pengar saker få kosta utan att vi som levererar pengarna får nått tillbaka!!!!
    Clemens Lidsjö och arenafigurer, vad säger man? Jo, gör om, gör rätt! Funderar också en del på ordet amatörer. Men det kan man ju ha till ett annat tillfälle!!

  5. 9969

    Detta måste väl ändå vara ett skämt?

  6. Henrik Möller

    Man kan ju tycka vad som helt om själva gubben, det viktiga är ju om man nu skall bygga upp ett eget brand, att man inte tar någon människa/skådespelare.

    Här äger man ju hela produkten från dag 1. Tänk dig själv vilken sits ”skådespelaren” bakom Clemens hamnat i om man som reklamrköpare skulle tycka att de filmerna ger genomslag.

    Nu har man förhoppningsvis iaf, köpt rättighetera till gubben, som vem som helst kan rita/animera.

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet