Gå direkt till Nyheten (Debatt: Alliansen satsar på E20)

  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Lördag 20 april 2019
  1. Dagens namn:
  2. Amalia och Amelie
  3. I morgon:
  4. Anneli och Annika

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Debatt: Alliansen satsar på E20

Publicerad torsdag, 17 mars 2011, 11:46 av Redaktionen

ikondebattMed anledning av att infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) på måndag ska besöka Skaraborg har hon tillsammans med Cecilia Widegren  (M) i Vara skrivit en debattartikel om utvecklingen av E20.
Alliansen satsar på E 20

Alliansregeringen beslutade förra året, efter ett omfattande arbete med stor lokal och regional delaktighet, om en historisk infrastruktursatsning på närmare 500 miljarder kronor fram till år 2021. I den ryms såväl kapacitetshöjande som trafiksäkerhetshöjande åtgärder. I dagarna kommer jag som infrastrukturminister till Skaraborg för att samtala med företagare, brukare och företrädare för kommuner kring fortsatt kapacitetshöjning av Västra Stambanan och fortsatt utbyggnad av E 20.

I den nationella planen för åren 2010 – 2021 ingår satsningar på drygt 2 miljarder kronor för sträckan E 20 Örebro – Göteborg. Två av de mest utsatta delarna är speciellt utpekade i nationella planen, nämligen förbifart Hova och trafikplats Jung.

Trafikplats Jung kommer, genom regeringsbeslut tidigare i år, att byggstarta redan i höst.  

Vänsteroppositionens påstående att Trafikverket skulle ha fått i uppdrag av regeringen att planera för 2+1-väg är direkt felaktigt. Däremot har den S-ledda regionen i Västra Götaland tillsammans med V och MP själva fattat beslut om att föredra 2+1 i stället för fyrfältsväg.

Oppositionens påståenden om att alliansregeringen gett upp tanken att på lång sikt bygga ut E 20 genom Skaraborg till fyrfältsväg eller motorväg saknar täckning i verkligheten.

I Trafikverkets uppdrag ingår att på eget initiativ inleda studier om förbättringar av framtidens infrastruktur. Detta görs nu gemensamt med Västra Götalandsregionen, Skaraborgs kommunalförbund, och berörda kommuner. Tillsammans har dessa aktörer tagit initiativ till studier som syftar till att undersöka alternativa vägmöjligheter, såväl motorväg som mötesfri landsväg, för E 20 genom Skaraborg. Det är positivt att vi får ett så brett och allsidigt beslutsunderlag som möjligt.

Jobben står i fokus och framtida väl utvecklad infrastruktur är en del av den framtida tillväxten. I dagarna när vi färdas på Västra Stambanan och E 20 kommer detta att vara tydligt. I alliansregeringens nationella infrastrukturplan finns även sträckorna Tollered–Alingsås, förbifart Hova, genom Alingsås och Vårgårda och så trafikplats Jung med.

Vi i alliansen är glada över dessa satsningar och att utbyggnaden äntligen kan påbörjas. Vårt mål är att våra Europavägar ska kunna kallas just det, Europavägar.

Catharina Elmsäter-Svärd (M)
Infrastrukturminister

Cecilia Widegren (M)
riksdagsledamot Skaraborg

7 Comments

  1. Elof

    Oj vilka satsningar. Så med andra ord innan 2021 så bidde det inte ens en tummetott. Man satsar inte på E20 genom att påtala att man satt igång en massa utredningar/studier. Vi går inte på sånt längre.

  2. Funderar

    Mycket snack och lite verkstad…

  3. OveNordstrom

    Ur nationella handlingsplanen:
    Förslag till åtgärd Hova
    Mötesfri landsväg med mitträcke på den 10 km långa sträckan. Skyltad hastighet 100 km/h.
    Förslag till åtgärd Jung
    Vägskälet mellan E20 och väg 2623 utförs som en planskild trafikplats med väg 2623 under E20. E20 breddas till 20,5 m (2+1 väg) genom trafikplatsen. Väg 2623 byggs som en 2 fältsväg med bredden 9 m.
    Förslag till åtgärd Alingsås-Vårgårda 20,5 km
    Åtgärden omfattar ny motorväg, 21,5 m, på delen Kristneholm-Bälinge och motorväg, 18,5 m, på delen Bälinge-Hjultorp med två planskilda trafikplatser vid Bälinge och Hjultorp. Sammanhängande lokalvägnät på hela sträckan. Sträckan mellan Hjultorp och Lund förses med räcke, hastighet 100 km/h. Hastighet på sträckor där motorväg byggs blir 110 km/h.
    Sammanlagt är det alltså lite drygt 3 mil det handlar om varav motorväg endast på 2 av milen mellan Alingsås och Vårgårda och 2+1 på resten. Widegren och Elmsäter-Svärd skriver: ”Oppositionens påståenden om att alliansregeringen gett upp tanken att på lång sikt bygga ut E 20 genom Skaraborg till fyrfältsväg eller motorväg saknar täckning i verkligheten.”
    Då kan man ju fråga sig varför de bygger 2+1 väg överhuvudtaget.
    Men det ”bidde ju en tummetott” iaf!

  4. OveNordstrom

    ”historisk infrastruktursatsning på närmare 500 miljarder kronor fram till år 2021”
    Härav ”satsas” alltså 2 av 500 miljarder på E20. Det är väl bara Widegren och Elmsäter-Svärd som ens orkar yvas över detta.
    Patetiskt är väl bara förnamnet!

  5. Agust Vråk

    Du orkar tydligen?

  6. Kerca

    Moderatsupporter möjligen??????

  7. gamboula

    inför valet 2006 lovade du cecilia motorväg genom skaraborg under mandatperioden. det blev en tumme!! Men var inte ledsen! Landspolitikerna började fundera på ett centralsjukhus 1922 och 1926 föreslogs första gången placering i Skövde. Verksamheten på KSS började 1973!! Nu föreslår ni 800 milljoner (milljoner!) till järnväg och 60- 100 miljarder (miljarder!) till nya Jas-plan. Jag tror ni är ute och flyger. Varför inte få VD-ar och styr.ordf. till köpa järnvägarna och underhålla dem sina bonusar, så kommer oxå dessa pengar till nytta.

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet