Gå direkt till Nyheten (Med badbyxor i åtta minusgrader – protest mot klimatpolitik)

 
  1. Lidköpingsnytt.nu
  2. Fredag 15 februari 2019
  1. Dagens namn:
  2. Sigfrid
  3. I morgon:
  4. Julia och Julius

Sök i Lidköpingsnytt arkiv

Med badbyxor i åtta minusgrader – protest mot klimatpolitik

Publicerad lördag, 13 februari 2010, 12:14 av Björn Smitterberg

gronungdom_lop_100213– Det är inte klimatet det är fel på – det är politiken!
Det var budskapet för Grön Ungdom som i dag protesterar på Nya Stadens torg. Idén om flygtrafik mellan Hovbyfältet och Landvetter användes som underlag för en protest mot miljöpolitiken och att flygtrafiken blir – enligt Miljöpartiet – för dyr.
ikon_rorligt_inslag

– Ett triangelspår i Håkantorp skulle innebära att tågets möjligheter skulle öka så mycket att flyget skulle bli ointressant, sa Herman Andersson, en av ungdomarna som även kandiderar på Miljöpartiets valsedlar till hösten.

– Vi är kritiska till att skattepengar skall användas för att betala flygtrafiken. Det här är ett högriskprojekt som kan sluta med konkurs.

Göran Larsson, talesperson för Miljöpartiet i Lidköping, var också på plats och frös ordentligt när han mötte Lidköpingsbor som hade synpunkter på såväl idén om flygtrafik som Miljöpartiets motstånd.

goran_larsson_100213

Grön Ungdom anse inte att flygresorna är försvarbara, det blir för stora utsläpp på hög höjd som spär på den negativa påverkan på klimatet.

elias_ytterbrink_gronung
Bilden är klickbar till stort format

Un gdomarna pumpade upp en badbåt och Elias Ytterbrink iklädde sig badkläder och solglasögon. Termometern stod på 8 minus. Annie Wester och Rickard Klinsmeister delade tillsammans med Herman Andersson ut flygblad.

Klicka på pilen för att se rörliga bilder från demonstrationen

20 Comments

  1. Lynx

    Hur mycket protesterade Miljöpartiet när det flögs regulärt mellan Lidköping och Stockholm???? Förresten då kanske inte MP eller Grön Ungdom fanns???

  2. Olof

    En stor viktig del av denna flygsatsning som verkar försvinna helt i debaten, är ju den största fördelen med denna flyg förbindelse.. Huvud frågan verkar ju vara förbindelsen för oss Lidköpings bor till Göteborg. Den riktiga vinsten, å en av orsakerna till sattsningen, är ju möjligheten för besökande FRÅN Europa. Det är ju här vinster och intäkts möjligheterna finns till besöksnäringe Inte i en alternativ pendlings förbindels Lidköping-Göteborg

  3. Elof

    Olof
    De som över huvud taget bryr sig om förbindelsen mellan Europa – Lidköping kan du räkna på ena handens fingrar. Om det är någon som säger något annat så är det fantasier de presenterar.

  4. HS

    mycket bra skrivit olof. det kan vara grönt på sommaren det räcker.

  5. kjell hedvall

    Låt Näringslivet i Skaraborg göra den bedömningen Elof.
    Det är de som skall äga Air Skaraborg med en insats på 6 miljoner i aktiekapital. Tråkigt att Mp går ut med felaktigt underlag och fånar sig offentligt. Utsläppen på Hovby beräknas minska med minst 70 % i förhållande till hur det har varit. De belopp som nämns stämmer inte.Räknar man med intäkterna är vi nere på under 10 miljoner som jag fått i uppdrag att förhandla om.

  6. JLd

    Elof
    Vi är många som reser flera gånger i månaden. Idag med bil till Landvetter och sen vidare ut i Europa och Världen. Samt att vi har kunder och leverantörer som kommer den vägen.
    Ena handens fingrar är nog helt fel nivå. De flesta företag har nog både kunder och leverantörer utomlands.

  7. Elof

    kjell hedvall
    Visst får de göra den bedömningen och ta kostnaden då. Varför står de då inte för hela kostnaden utan vi som kommuninnevånare ska ju tydligen pytsa in en inte alltför liten del? 6 miljoner i det här fallet är ju småskit. Sälj flygplatsen till näringslivet då så får då satsa hur mycket/lite de vill och vi som invånare slipper riskera våra pengar. Går inte binda upp 6 miljoner där, 10 miljoner där, 15 miljoner här och 20 miljoner där.

  8. Elof

    JLd
    Visst. Ta 2 händer då ;) Skämt åtsido. Det jag är emot att vi som kommun ska gå in och riskera/satsa pengar. Det här är något som näringslivet ska står för i så fall. En kommun ska inte ha en flygplats och riskera kommuninnevånarnas pengar i det utan en kommun ska sköta kärnverksamheten först och främst. Flygplatser hör INTE till kärnverksamheten för en kommun. Finns pengar över kanske man kan slösa med dessa på en sådan sak men inte annars.

  9. K L

    Som företagare ser jag flera fördelar med flygförbindelsen, inte minst när jag ska ha hit reparatörer från Tyskland. Men jag måste ifrågasätta uppgiften att den nya flygtrafiken skulle släppa 70 procent mindre CO2 än den tidigareverksamheten. Det verkar orimligt – papper på bordet! Jag har svårt tänka mig att West Air överskred flygplatsens tillstånd.

  10. Nisse

    Jösses, Kjell – du kan ju inte jämföra med något som har försvunnit? Testa att dela med 0 får du se – division error!!!

  11. kjell hedvall

    Anledningen att staten satsar 45 miljoner på Landvetter och att regionen sätter 9 miljoner är givetvis för att alla använder en flygplats.Satsningen beräknas enligt Göteborg o co ge tusentals jobb i VästSverige.
    Alla de 40 destinationerna är väldigt attraktiva och givetvis kommer vi att få se mängder av Skaraborgare åka till Barcelona.Rom,Milano.London Manchester för att se på fotboll som ett exempel.Det finns hundratals reseanledningar.

  12. kjell hedvall

    Skulle vi använda samma matematik som man gjort i Vara kommunfullmäktige när man beslutat om hästarenan är denna satsning redan iland.Air Skaraborg planeras ha ca 2000 flygrörelser med små plan.West Air hade möjlighet till 10.000 med stora transportplan,

  13. K L

    Det har sagts flera gångeratt den nya flygtrafiken skulle påverka miljön mindre än vad den varit tidigare.Kjell H hänvisar uppenbarligen till miljötillståndet för flygplatsen. Och det är säkert OK. Men jag frågade hur man kunde påstå att miljöbelastningen med det nya skulle bli så mycket lägre än den var med West Air – inte hur tillståndet såg ut, utan hur det såg ut i verkligheten.

  14. kjell hedvall

    Jag jämför med vad jag vill.Hade West Air varit kvar hade vi inte arbetat för en ersättare.En minskning är väl en minskning oavsett om verksamheten finns kvar eller inte.Det vet väl inte naturen om.

  15. Sunne

    Man börjar bli lite trött på miljön aktivister som är emot allting! Dessutom kan dem inte komma med bra idéer och kämpar för att miljönvänlig livsstil blir billigare för samhället. Om det finns folk som inte vill ha flyg från Hovby… då flyger inte… låt andra ha möjligheter! Ny gröna tänker bara på er själva!

  16. S

    Nån som kollat priserna på cityairline. Som privatperson är det ryan air alla dar i veckan från Säve, Skavsta eller Rygge. I jobbet så kan detta dock bli väldigt intressant , även om det tar bara 1,5 timmar till Landvetter…

  17. Anonym

    @alla: Fokusen borde inte ligga på vår bekvämlighet och möjlighet att ta sig till Europa och världen samt industriella behov. BNP borde mätas i lyckan, inte i överskott i planboken. Problemet med flyget är inte bara utsläpp, utan var den sker: i atmosfärens känsligaste del. Och det finns alternativ. Flyget har inte funnits alltid, den har byggts upp; låt oss bygga upp andra mindre klimat-farliga lösningar (och det finns många bara om man vill)

  18. Nisse

    Jo Kjell, naturen (till vilket även du och jag hör) märker om inga flygplan startar från Hovby. Har du en annan åsikt så har du nog fel!

  19. funderar...

    Förstår inte hur ni räknar… Det är ju biltrafik ni får jämföra med… Det går ju inte snabbtåg till landvetter och kommer kanske aldrig att göra detta… De som åker flyg från landvetter kommer också i fortsättningen att göra detta, med bilen (eller taxi=4 enkelresor) från lidköping… ni kan ju inte jämföra mot noll… Tågen kan ni inte jämföra med…då måste du åka till gbg och sedan till landvetter…kan ju inte ens åka i minusgrader…

  20. Johan

    För mig handlar det om en fråga: Ska vi satsa på en framtidslösning eller inte? I dagsläget är framtiden tåg och absolut inte flyg bakom mig står bland annat FN´s klimatpanel IPCC med majoriteten av världens klimatforskare.

    Ytterligare två frågor:) Vart tog Lidköping som vann miljöpris vägen? Vad säger vår miljöstrateg?

Kommentarsfunktion är inaktiverad för denna nyhet