Gå direkt till Nyheten (Debatt: Hur ”nya” är Moderaterna?)


    1. Lidköpingsnytt.nu
    2. Torsdag 17 maj 2012
    1. Dagens namn:
    2. Rebecka och Ruben
    3. I morgon:
    4. Erik

    Sök i Lidköpingsnytt arkiv

    lidksjukh_top

    SJUKHUSET I LIDKÖPING
    INFORMERAR

    Sjukhusets nya chef är på plats

    Kirurgen Johan Tengström – just nu
    Sveriges bästa AT-handledare

    Regionens miljöpris till Anestesikliniken

    Välkommen till Sjukhuset
    i Lidköping

    Om du blir sjuk

    Hitta rätt på sjukhuset

    Skaraborgs Sjukhus
    - God vård i utveckling

    www.vgregion/skas/
    lidksjuk_fot

    De senaste kommentarerna

    Se fler kommentarer

    SMÅ ANNONSER

    carolamedia1

    Debatt: Hur ”nya” är Moderaterna?

    Publicerad torsdag, 31 december 2009, 07:06 av Redaktionen

    ikondebatt- Vad är nytt med Moderaternas politik, undrar Ovew Nordström i en debattartikel om skatterna.

    1921 så stod det att läsa på Moderaternas (Högerpartiets) val-affisher: Väljare! Kom ihåg att skatteskruven är vänstergängad! Lätta skattebördans tryck! Vrid skruven åt höger!

    oveno_21

    Notabelt är väl att skattetrycket 1924  var 10,9%

    1930 kunde man läsa: Sänkta skatter – nya arbetstillfällen – allmänt välstånd.

    Man påstod sig alltså då vara för allmänt välstånd, men i riksdagen har man konsekvent genom hela 1900 talet röstat emot alla reformer som på något sätt lett till ett ökat välstånd för folket, rösträtt, allmän folkskola, pensioner, 8-timmars arbetsdag, semester mm  mm  mm.

    oveno_30

    Notabelt är att skattetrycket fram till 1930 redan sjunkt något, nämligen till 10,1%

    1935 kunde man sedan läsa på högerns affisher: Lägre skatter, välj med de borgerliga.
    Och 1946 kunde man läsa: Som man röstar får man skatta, följ högern.
    Skattetrycket ökade mellan 1930-1940 med 5% enheter.

    1952 kunde man läsa det föga revolutionerande: Visst går det att sänka din skatt, Högern.

    Skattetrycket hade fram till 1950 stigit till 21%. Men vad hade hänt mer? Jo den allmänna välfärden steg i Sverige och välfärd är ju naturligtvis inte gratis.

    oveno_58

    1958

    1960 var man ovanligt fyndiga i Högerpartiet, då drog man till med: Sträng sparsamhet inte Strängs skatter.
    Skattetrycket hade då stigit till 28,3% och den allmänna välfärden hade också stigit raskt i samma takt.

    1991 så tyckte Moderaterna att vi skulle byta regering, sänk skatten.
    Och 90-talskrisen vet vi ju alla vad den innebar. Men visa av lärdom kunde man 1994 läsa på moderaternas val-affisher: Ja! Vi sänker skatter.

    Efter detta vet väl de flesta av oss hur det gått. Vad man kan notera är att skattetrycket mellan 1990 och 2000 sjönk från 55,7% till 52,6%. Men moderaterna vill fortsatt sänka skatten.

    Det är ju ganska enkelt att se sambandet mellan välfärdsstaten och skattetrycket, inte minst efter 90-talskrisen då vi väl lite till mans märkte att det gått grus i maskineriet. Och då var det ju också så att skattetrycket sjönk detta decennium.

    Men så till min slutfråga igen. Vad är det ”nya” med Reinfeldts moderater idag när de redan 1921 ville lätta det då 10% skattetrycket?

    (Skattekvoten % av BNP) Källa: Rodriguez, RRV, Statens Finanser, RSV.

    Tack för ordet
    Ove Nordström

    • Air

      Du är verkligen en tragisk människa!

    • Nisse

      Du verkar vara Oven med fakta – men ok, se till att (v) går till val med sänkta skatter så kanske…

    • Peter Johanson

      Oven
      du har glömt en del år mellan 1960-91. Vad kommer det sig?
      Kan det ha att göra med att en viss fru Astrid Lindgren fick hela
      sossestaben ställd i skamvrån då hon skrev om ”Pomperipossa”. Beskattningen för nämnda kvinna var nämligen över 100 %. Vanliga pensionärer fick gå från hus och hem då deras pensioner inte räckte till fastighetsskatt och
      förmögenhetsskatt som de fått till följd av höjda taxeringsvärden. Tack och lov är det väck idag

    • Peter Johanson

      Oven
      (ursäkta redaktören fick inte plats med allt)
      Jag lovar att inte fråga vad Ohlys gamla parti sysslade med under den här tiden du skriver om. Världen förändras Oven, det får vi leva med både du och jag.
      Gott Nytt År

    • Mats

      Menar Oven att det var sänkt skatt efter 1990 som skapade den tidens finanskris? Det var sannerligen en ny upptäckt =) Nu får vi skriva om alla historieböcker.
      Helt otroligt att en vänsterpolitiker fortfarande far med osanning i det ämnet och framför allt pinsamt för den samme. Men försöker man bilda opinion med motståndarnas nästan 100 år gamla valaffischer är man nog lite dåligt uppdaterad =)

    • Oven

      Ja världen förändras Peter men tydligen inte M. Frågan är väl om ngn tror att skattetrycket hade legat under 10% idag om M styrt sedan 1921? Du kan se fler affisher på min blogg.

    • Zynisk

      Tack Ove för yttterligare en debattartikel som stärker Alliansen.

    • Oven

      @Mats, nej det menar jag inte. Jag konstaterar bara att M lösningen efter det prekära läget var fortfarande ”sänk skatten”.

    • Realist

      Många lät sig i förra valet luras av begrepp som utanförskap, ”nya”, ”arbetarparti” osv. Många har blivit grymt besvikna. Nu vill ministrarna ha egen TV-tid men vägrar att möta oppositionen. Självaste statsministern tål inte att möta kritik vilket väl är föga statsmannamässigt. Näringsministern tror att kritiken för klantig handläggning grundar sig i att hon är kvinna. Säj Borg är det ags för 5:e jobbskatteavdraget? Förlåt zynismen. Gott slut !!

    • Jessie

      Höga eller låga skatter, moderaterna måste bort från styret av sverige ! är folk blinda, snart går det inte att rätta till sverige så att alla är lika mycket värda oavsett om man är sjuk, arbetsför, arbetslös, rik eller fattig ! Gott folk tänk till innan valet 2010.

    • Erik

      En röd-gron röra skulle ju göra så att vi får det sämre ekonomiskt med högre skatter och avgifter för att finnansiera en större offentlig sektor som inte bidrar med bättre välfärd utan ytterligare byråkrati.
      Låt företagen komma igen efter finnanskrisen så minskar snart arbetslösheten.
      Låt borgarna vara kvar ytterligare en period så att de kan få ordning på Sverige efter för många röda regeringsår.

    • Göran Kjörk

      Håller helt med Jessie, Regeringen Fälldin på 70 talet å Billt på 90 talet var bara en västanfläkt, av elände för oss (vanliga arbetara löntagare) mot denna katastrofala= orättvisa Moderatledda regering.

    • .

      Jessie: För i helvete människa, är du så jävla naiv att du tror att alla människor blir lika mycket värda om man röstar vänster? Vänstern förespråkar ett förtryckarsamhälle där staten är överlägsen alla människor, och visst, alla människor är lika värda, men värdet är otroligt lågt.

      Du tycker att man ska ta pengar av folk för att de fattiga ska vara lika mycket värda? Bättre att alla blir lika mycket värda genom jobb, istället för bidrag.

    • Zynisk

      Göran vad är det som är så orättvis?

    • Air

      Vi får väl se vem som vinner valet i år, för när det väl kommer till kritan så röstar folk efter sin egen plånbok, och vi är 92% av befolkningen som fått det bättre. Och efter som vi fått det bättre ökar också möjlighetrna att hjälpa dom som tyvärr blivit arbetslösa, och dom som tråkigt nog är sjuka. Alla ska med, men bara genom tillväxt är detta möjligt, ej genom skatte förtryck. Heja Alliansen.

    • Oven

      Och tillväxten minskade till minus 6,3% 2009 Air. Hög välfärd kostar, lägre skatter ger lägre välfärd. Det kommer att märkas i skolor, vård och övriga verksamheter.

    • Bempa

      Tja du Air, nu är det väl så att många inte röstar bara med hänsyn till sin egen plånbok, utan för att de inser att även de kan bli sjuka eller arbetslösa eller känner folk som är det.
      Tillväxten är ju förresten inte mycket att hurra för just nu, inte för att det är regeringens fel, men hur menar du? Ska vi hjälpa sjuka och arbetslösa med välgörenhet istället för genom allmänna medel?

    • Bempa

      Förresten glömde du en sak Air, pensionärerna är en stor grupp (1,8 miljoner röstberättigade) och de har mig veterligen inte fått det bättre..?

    • Jessie

      Det där med att 92 procent av svenska folket skulle ha fått det bättre är bara skitsnack ! möjligtvis 92 % av moderaterna !!

    • LIGIZT

      Det är en mkt skrämmande läsning om man ids läsa ”HÖGERPARTIETS” tidigare agenda, natvis är det nära på lika ruskigt ifall man googlat på ”KOMMUNISTPARTIET” Faktum kvarstår dock, sve folket kommer att ge sitt betyg till alliansregeringen i sept,oppinionsiffrorna talar sitt språk! Peter/Zynisk/AIR. Har ni bildat koalition? Ja då hoppas jag (min egenåsikt) att ni all makt tappar 2010 :P

    • Apan^

      ligizt: På vilket sätt är hyllandet av ekonomisk frihet ”skrämmande”?

    • Oven

      Därför att s.k. ekonomisk frihet leder till ekonomisk ofrihet för det stora flertalet.

    • lasse

      Air : Hur ska vi 92 % som fått det bättre kunna hjälpa dom sjuka,arbetslösa (du glömde pensionärer) ? Det är ju dom som har betalat priset för att vissa fått det bättre. Var har du fått siffran 92% ifrån ? Verkar vara en dålig gissning

    • Peter Johanson

      Lasse
      vad är ditt alternativ? Hur skall sjuka/arbetslösa hjälpas enligt dig? Med oändliga sjukskrivningsperioder som avrundas i en förtidspension? Med ”kurser” för arbetslösa som bara är ett spel för galleriet? Sossarna har ju haft nära 70 år av oavbruten regeringsmakt på sig att ”hitta på ngt” för dessa gupper. Vad har man gjort enligt dig? Min uppfattning är att man inte gjort ngt mer än betalat ut pengar. Individen har man lämnat vind för våg

    • Oven

      Och under de 70 åren Peter har Moderaternas lösning alltid varit att sänka skatten. Trovärdighet 0:a!

    • lasse

      Är man sjuk eller arbetslös så har man redan blivit hårt drabb ad. Man behöver inte göra det värre.Är nog inte så många som väljer det frivilligt.Utbildning är väl en bra form av sysselsättning om man är arbetslös. Kurser för arbetslösa har jag dålig koll på , har hört talas om söka jobb kurs, kanske det du menar .

    • Jessie

      Peter !
      Man löser inte problemet genom att ta ifrån arbetslösa, sjukskrivna m.m med att ta ifrån dom ersättningen dom har och ersätta den med socialbidrag och förnedring ! och att slussa ut sjuka i arbetssökande ! precis som att dom inte skulle ha nog med problem ändå, Var fasen finns mänskligheten hos hos er ? om ni själva blir arbetslösa eller sjuka så har ni förmodligen så mycket pengar på banken så det bekommer er inte ! alla har det inte så

    • Oven

      Ja du Peter ingen blir nog friskare för att man får lägre ersättning eller att det sätts en tidsgräns för hur länge man får vara sjuk. Jag har sagt det förut, är det fel i systemet så åtgärda felen istället för att kollektivt bestraffa.

    • Bempa

      Air, du är mig och Lasse svaret skyldig…..
      Peter, tycker du att principen att man ska vara sjukskriven om man är sjuk skall gälla eller vill du avskaffa sjukförsäkringen helt? Jag är ingen anhängare av att sjukskriva friska människor (som tidigare) men tycker att denna regering verkar slå litet blint omkring sig i denna fråga….

    • Undrande Inflyttad

      Ja du Ove, ja God fortsättning föresten, vet inte om man skall skratt eller vad. Du visar upp ett antal valaffisher från Högerns svunna tid, ock ock säger jag. Hur vore det om du visade upp x antal valafisher från kommunisternas tidsepok. Är helt övertygad om att ingen av dessa är ngt du är stollt över i så fall visa dem. Just nu lever vi i 2000 talet om det gått dig förbi. Berätta lite om då ni ville införa Bolsjevismen i Sverige, berätta Ove.

    • Peter Johanson

      Lasse, Jessie, Oven, Bempa
      Visst är man hårt drabbad om man blivit långtidssjuk. Vad menar ni att dessa individer skall få för hjälp mer än pengar?
      Vad har sossarna gjort under alla år? Inte ett skvatt! Tycker ni det är värdigt för en långtidssjuk 25-åring? Förändring möts ofta av kritik, kanske behövs det i detta fallet, hursomhelst så behövs en förändring! Det står alliansregeringen för!

    • Peter Johanson

      Bempa
      Jag tycker absolut inte man skall avskaffa sjukförsäkringen. Den är jätteviktig för de flesta medborgarna i vårt samhälle. Varifrån du fått den frågeställningen förstår jag inte. Däremot tror jag på en förändring i samhället. Skulle vi ha ett samhälle utan förändring så vill i vart fall inte jag vara med……

    • Bempa

      OK Peter, jag blev litet tveksam till exakt var du stod i frågan.
      Visst vore det underbart om alla sjukskrivna skulle kunna rehabiliteras så att de kan jobba åtminstone delvis, bra för dem och oss. Men även om det skulle gå, tror jag att det grundläggande problemet är att arbetsgivarna är mer intresserade av att anställa folk som är 100% fysiskt och psykiskt friska, särskilt nu i lågkonjunktur. Då blir enda effekten sänkt ersättning, eller..?

    • Bempa

      Förresten Peter, var har jag skrivit att jag är emot förändringar…?
      Förändrar gärna, bara det blir bättre!

    • Oven

      Alliansen s.k. förändring Peter består ju inte av något annat än kollektiv bestraffning, vilket för övrigt är olagligt. Men det har ju inte hindrat dem i andra frågor heller så vem blir förvånad.

    • Nisse

      Vad är då de skattehöjningar du vill införa, Oven?

    • Oven

      Välfärd gagnar ALLA, Nisse.

    • Oven

      Undrande Inflyttad, det framgår väl ganska tydligt av texten att M velat sänka skatterna under hela perioden 1921 – 2006. Alla valr har man haft affisher om att sänka skatten. Så det gäller alltså i allra högsta grad även 2000 talet.
      Betr. bolsjevismen så har det varit före min tid något som också var en förutsättning för mig. V är ett demokratiskt parti som genomgått en stor förändring till skillnad mot M vad det verkar om man läser ovanstående.

    • Peter Johanson

      Bempa
      Ett litet påpekande, jag har aldrig ifrågasatt huruvida du är förändringsbenägen eller ej. Det jag sagt är att jag vill få till stånd en föränding. Som du själv säger, ”som skall leda till ngt bättre”. Annars är ju förändring ganska meningslöst. Sedan har jag också påtalat i tidigare debatter att jag också uppfattat det som att Alliansregeringen ”slagit lite blint” i denna mycket svåra fråga. Men den som inget vågar kan inget vinna.

    • Agust Vråk

      För att få lite proportion på historien så kommer några exempel på resor som det (demokratiska?) kommunistpartiet genomförde:
      *Rumäniens kommunistiska partis kongress 1984
      *VPKs partiordförande träffade Sovjets Kommunistiska parti i Moskva, senhösten 1984
      *VPKs partiordförande var på Ungerns kommunistiska partis kongress, 1985
      *VPKs partiordförande besökte kommunistpartiet i DDR, 1985
      Studiedelegation (omfattande 7 personer) till Sovjet, 1985

    • Undrande Inflyttad

      Kort kommentar Ove,,, ”före min tid”,,, vafalls alla de affisher du visar ligger väl också före din tid, eller. ”Genomgår en stor förändring”, i vad då får jag fråga, dina inlägg bevisar då inte detta, tvärtom. De flesta begriper att ett ökat skattetryck inte bidrar till ökad välfärd, tvärtom. Du får nog förklara vad du menar med ”demokratiskt parti som genomgått stor förändring”, berätta Ove jag lyssnar.

    • Undrande Inflyttad

      Ove jag glömde en sak i ”min kortfattade kommentar”. Den enda skillnad jag ser är att ni nu inte kallar er kommunister annars ser jag ingen förändring av ert demokratiska parti

    • Agust Vråk

      Vanan att skicka hyllningstelegram till diktatorer i kommunistiska länder fortsatte långt in på 80-talet. Ja, så sent som veckorna före Berlinmurens fall 1989 skickade Sveriges senaste kommunistiske ledaren för ett riksdagsparti, den Moskva skolade Lars Werner, gratulationstelegram till DDR-diktatorn Honecker undertecknat ”Med kommunistisk hälsning”. Alla partier har sin historia, en del värre än andra….

    • Oven

      August Vråk förnekar sig inte. Han som nyss var så angelägen om att hålla en bra debattnivå när jag skrev allianspatrask.
      Jag hänvisar dig till vad jag svarade Undrande Inflyttad.
      Jag förstår att du hyllar Alliansen August nu när Carl Bildt gör sina bästa affärer ihop med gamla KGB:are trots att han dristar sig att jämföra dem med nasister. Och landsfadern Reinfeldt August, det var inte länge sedan han besökte Kina. Kungen och Brunei m.m m.m.

    • Elof

      Undrande Inflyttad
      Du förstår alltså inte varför Oven tar upp gamla valaffischer när han vill visa att de ”nya moderaterna” inte är så nya utan har sedan åtminstone 90 år tillbaka drivit frågan om sänkt skatt som om det vore allt som behövs för lycka i landet? Självklart kan man ta upp saker som hänt längre tillbaka för att visa en trend eller avsaknad av densamma.

    • Agust Vråk

      Påpekar endast försynt att även ”ditt” parti har sin historia, sen är det upp till andra att bedöma. Vet du om förresten att ert partihögkvarteret på Kungsgatan 84 i Stockholm finansierades en gång i tiden, helt eller delvis, med pengar från Sovjet.Pengar från Josef Stalins diktatur. Intressant, men det har ni väl tagit avstånd från eller?

    • Nisse

      Jag vill tacka på att tacka alla som här hjälpt mig att inse att (m) vill sänka skatter – det kom som en total överraskning…? När jag röstar på (m) gör jag det för just detta – när ni röstar på (v) gör ni det för vad de står för, och i deras partiprogram finns bl a målet att staten kontrollerar allt företagande (känt som mjuk kommunism). Det finns ingen skrämselpropaganda som kan få mig att ställa upp på det!

    • Mats

      Oven, Elof m.fl:
      Om inte jag missminner mig brukar socialisterna trampa runt på 1:a maj, sjunga internationalen och skrika ”Rättvisa, solidaritet och broderskap”. Detta har gjorts sen 1890 men mig veterligen har ingen påstått att deras politik skulle vara samma nu som då bara för det. Borgarna har velat sänka skatten länge, ja och? Man kan väl vara ”ny” ändå? Är ni så tröga att ni inte sett moderniseringen (av samtliga partier) under 100 år?

    • Kjell

      Sossarna och vänstern har inte gjort något för att hjälpa folk som är sjukskrivna utan bara betalat ut pengar ”och glömma dem” och får bort dem ur statistiken !!!!!

    • Elof

      Mats
      Jag ser en väldigt stor skillnad i “Rättvisa, solidaritet och broderskap” jämfört med ”Sänk Skatten”. Om du inte gör det så är det nog du som är trög snarare än vi andra.

    • Mats

      Elof:
      Att du ser stor skillnad i det borde jag kanske förstått =), jag tycker iallafall underlaget för populism var precis lika kasst som i Ovens ”forskning” ovan. Faktum kvarstår dock att du uppenbarligen inte ser någon modernisering i moderaterna sen 1921 bara för att de ville sänka skatten även då, vilket ju var vad jag egentligen angrep. Att vara så dåligt historiskt uppdaterad får du kalla vad du vill, jag tycker det är trögt iallfall.

    • Oven

      Ja så är det August, självklart att man tar avstånd från detta. Lika självklart som att man tar avstånd från diktatur. Saudiarabien är väl ett av de odemokratiska länder som hela västvärlden tar avstånd från August, eller hur?

    • Oven

      Vad är det ”nya” då Mats? Verkar ju inte som ngn moderat företrädare vill svara på det heller.
      Det nya hos V var att man lade kommunismen bakom sig, men vad är det ”nya” hos M som sagt var?

    • Oven

      Man kan ju f.ö. undra vad en f.d. polis tycker om de lagbrott Moderaterna begått i bl,a, Täby. Är det detta som är det ”nya” kanske? Hur demokratiskt är det?

    • Elof

      Mats
      Självklart har de förändrat sig, lagt till saker och dragit ifrån saker. Men uppenbarligen så kvittar det ju hur låg skatten är så skriker moderaterna om att den måste sänkas. Det är det som klart och tydligt framgår av oven’s artikel och det förstår jag inte hur du kan missa. Inte ens när det var 10% gick det bra utan då skulle de uppenbarligen ner ännu mer, man fick alltså behålla 90% av vad man tjänade på den tiden.

    • Zynisk

      Oven Syftar du med lagbrott på enskilda individer inom M som kört på fyllan tycker jag du nått en bottennivå i debbatten som inte längre är acceptabel. Om inte förtydliga dig.

    • Undrande Inflyttad

      Att M driver en kamp för att sänka våra skatter tycker jag inte är anmärkningsvärt. Vårt land med ett av världens högsta skattetryck, vars ekonomi sköts av sossarna o V under snart 70 år. S V MPhar löst alla problem med skattehöjningar, varför skall ett krav på skattesänkningar för folk som jobbar vara ngt anmärkningsvärt Ove. Din sista kommentar om M politikern säger jag hur var det m Vänsterpolitikern i Oskarshamn som greps för narkotikabrott.

    • Peter Johanson

      Oven
      är det så att ett brott mot vår lagstiftning begåtts så äger envar rätten att göra anmälan därom. Ibland bara den som är utsatt för brottet. Man kan väl anta att Vänsterpartiet gjort en anmälan mot M för länge sedan eller? Vad försöker du vinna för politiska poänger med mitt tidigare yrke? Tycker du det är ngt negativt med det polisiära eller vad syftar du till?

    • Oven

      Inte alls Peter, men när man ser att partiet fullständigt ignorerar det rättsliga beslutet så kan man ju anta att det bör väcka en viss indignation från en rättsmedveten sympatisör.

    • Oven

      Zynisk, det handlar om den olagliga avknoppningen av bl.a. Tibble gymnasium.

    • Zynisk

      Oven du måste vara tydligare i sådna frågor. Jag och många mer har mycket svårt att ta dig seriöst numera…

    • Peter Johanson

      Oven
      då är det väl bara för Vänsterpartiet att göra en anmälan om man nu inte gjort det. Är det som du säger att det är ett lagbrott så är det ju förvånande om de inte gjort det. För övrigt är jag inte insatt i sakfrågan. Jag är bara en ”vanlig” väljare med egna synpunkter. Inte en proffstyckare som du Oven………..

    • Undrande Inflyttad

      Zynisk
      Du är inte ensam om detta omdöme om Ove. Hans ständigt påhoppande av debatörer är under all kritik, märkligt ibland fungerar inte censureringen? Vad gäller Oves sista m korrumperade o lagbrytande politiker bör han nog titta på sitt parti först innan han kritiserar andra partier. Lars Ohly har ju mer än en gång uppmanat folk till att bryta mot stiftade lagar.
      Ove nämnde att V genomgått en stor förändring, ä d detta han menar m förändring

    • Oven

      Googla på ämnet då Peter, du tar ju dig trots allt en hel del tid för att tycka du med så en googling kanske vore på sin plats.

    • Oven

      Undrande Inflyttad, jag ser trots allt en viss skillnad i att enskilda individer uppmanas till civil olydnad mot att den sittande makten inte bryr sig om att följa domstolsutslag.

    • Undrande Inflyttad

      Jo Ove det är klart om Ohly uppmanar folk till lagbrott då är det ”lagligt” enligt dig men inte annars. Jag förstår vad du menar med ”ett demokratiskt parit i förändring” din trovärdighet minskar ytterliggare.

    • KIRE

      Moderaterna med Alliansen är det farligaste som hänt Sverige! Vi har en statsminister Fredrik Reinfeldt som aldrig har haft ett arbete, men hans politik går ut på att knäcka de som är sjuka och inte kan arbeta! Läs Fredrik Reinfeldts bok ”Det sovande folket” som även Per Schlingmann är inblandad i ! Det är skrämmande tankar i boken !

    • Oven

      Ja du Undrande Inflyttad nu gav du din syn på Ohlys agerande men du glömde kommentera Moderaternas agerande. Varför? Om det nu är trovärdughet du vill göra gällande.

    • Undrande Inflytad

      Kire
      Jo är det snart 30 år sedan denna bok skrevs, en del lästvärt vill jag påstå.
      Det är väl tur att inte Gudrun Schyman skrev ngn bok på den tiden vad hade den innehållit, kanske hur man lurar skattemyndigheterna eller ngn bok hur man blandar drinkar. I Ohlys bok kanske han glatt berättar om sig som den enda o sista kommunisten. Jag tror det skulle varit skoj att få läsa dessa böcker.

    • Kerca

      Undrande inflyttad: Om inte jag tar alldeles fel så släpptes boken ”Det sovande folket” 1993. Visst, med dina normalt vidsynta referenser så är det ju snart 30 år sedan men för oss andra handlar det väl ändå om snart 17 år. Reinfeldt har trots allt skrivit detta överhetens mästerverk, Schyman och Ohly har INTE skrivit det du skulle vilja läsa. Intressant i allra högsta grad. Fortsätt gärna spekulera, verkligheten g(l)ömmer du ju gärna.

    • KIRE

      Undrande inflyttad
      Citat:
      ”Den svenska välfärdstaten har aktivt bidragit till den mänskliga passiviteten, svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd. Välfärdsstaten är en omöjlig konstruktion.”
      ”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter men i övrigt skall inga standardkrav skattefinansieras. De hälsosamma riskerna är mycket mänskligare än den falska tryggheten”

    • Kjell

      Är Mona Sahlin något att skryta över ..
      Att sossarna han han ha henne med hennes bakgrund, det är skandal och en stor skam för Sverige
      De hade väl ingen annan som ville/kunde representera sossarna

    • KIRE

      Undrande inflyttad
      Att på ett rationellt och humant sätt nedmontera den generella välfärdspolitiken…. Arbetet kommer att kantas av misstag, bakslag och besvikelser, precis på samma sätt som det mödosamma arbetet med att bygga upp modellen, men det måste ske.

      (citat ur Anders Borgs bok ”Generell välfärdspolitik – bara magiska ord” 1992)

    • Jan

      KIRE
      Finns det NÅGON i riksdag/regering som haft ett arbete……?

    • Agust Vråk

      Förvänta er inte några vidsynta visioner eller framsynta idéer av (V), deras ideologi är och förblir väl: ”Det var bättre förr”

    • Oven

      August Vråk= visionären :-)
      Undrande Inflyttad struntar totalt i att ens försöka vara trovärdig.
      Försök någon gång att granska fakta istället för att bara vräka ur er en massa smörja.

    • KIRE

      Vad hymlar ni alliansanhängare om. Säg som det är. Att sjuka arbetslösa och pensionärer skall betala jobbskatteavdraget till friska arbetare med arbete. Så visst har de lyckats väcka det sovande folket med detta och få igång debatten. Tack för det !

    • Agust Vråk

      Ingen som hymlar, däremot ska alla bedömas utifrån sina individuella förutsättningar. Förstår att det känns ovant för er…

    • Peter Johanson

      Kire,
      de flesta inklusive mig själv, förmodligen även du, i dett fall Anders Borg, har sagt eller tänkt felaktigt i ungdomen. Jag har tidigare sagt att jag tycker att Alliansregeringen agerat ngt förblindade då de försökt införa nya regler för långtidssjuka. Däremot är det min fulla övertygelse att en förändring måste till stånd! Att förtidspensionera 25 åringar är ett nederlag för samhället! Detta måste ändras!

    • Peter Johanson

      För 8-10 år sedan visades ett program på TV. Det hette ”Die dumme Schweden.Det handlade om det svenska välfärdssystemet och hur man på de stora industrierna i Sverige hade en stab av anställda utan egen placering, beredda att rycka in för att täcka sjukfrånvaron vid företaget. Ersättningsnivån var vid den här tiden var 100 %.De talade också om att ersättningsnivån för arbetslösa, vid den tiden, var så hög att folk struntade i om de var arbetslösa

    • Peter Johanson

      Tyskarna tyckte att vi svenskar var så korkade som trodde att folk skull jobba, även om ersättningen var lika stor fast de inte arbetade, att de gjorde ett särskilt program om det. Det säger en del tycker jag. Uttrycket ”die dumme Scweden” lever vidare i Tyskland idag. (Enfaldiga svenskar)

    • Samhällsengagerad

      @Peter J. Så sa tyskarna redan på 1930-talet. Tack för besserwisser-lektionen.

    • Kjell

      Stå på dej Peter.
      Vi är många som håller med dej !!!!
      Du har mycket kloka åsikter.
      Sossar och Vänstern = Bidrag och förtidspansion

    • KIRE

      Peter Johanson
      Jag har aldrig sagt att de inte skall förändra sig under tidens gång, däremot så är det ju så att man gjort stora förändringar i alla trygghetsssystem utan att ta vara på de varningar som utfärdats från olika håll, Med (M:s) människosyn, misstro till människor piskor för att sjuka ska arbeta och inte ha någon ekonomisk trygghet, så blir Sverige ett helt annat land. Människor agerar under rädsla, oro,osäkerhet och hot.

    • KIRE

      PeterJohanson
      Jag hållermed Dig fullständigt om att vi inte skall förtidspensionera folk i 25-årsåldern, utan De skall ha all hjälp att komma tillbaka i arbetslivet, men De kan göra det under ordnade former, så att de inte slängs ut ovisshet om sin framtida försörjning.
      Agust Vråk
      Gnäll inte på andra utan kom med Dina förslag till detta stora problem, så skall vi andra skärskåda dem.

    • Jessie

      Det är en enorm skillnad på att ha ett tryggt jobb som man trivs med i närheten av hemmet, sin familj,sina vänner m.m än att bli arbetslös och att tvingas av arbetsförmedlingen att ta ett jobb man överhuvudtaget inte är intresserad av med dåligt betalt, långt, långt hemifrån, att tvingas att skiljas från sina barn, sin fru/sambo, vänner och där resor/boende på annan ort äter upp större delen av lönen m.m m.m
      Tack ! vårt kära moderatstyre

    • Agust Vråk

      Gnäller inte, det överlämnar jag till er. Alliansen sköter det här bra, så varför ska jag lägga mig i det.

    • Peter Johanson

      Samhällsengagerad
      vad sa tyskarna redan på 30-talet enligt din mening? Inte hade det väl med svenska sjukskrivningsregler att göra ändå? Eller vad menar du? Kire, då är vi överens, förändringar krävs, men Alliansregeringen har inte lyckats hantera frågan på ett tillräckligt bra sätt! Den gamla sossemodellens modell är förkastlig! Inga 25 åringar skall behöva sluta i förtidspension för att försvinna ur statistiken som arbetslösa!

    • Oven

      Hur många har det varit då Peter? Har du ngn statistik eller grundar du det på andras prat?

    • Peter Johanson

      Oven
      Jag talar om ett systemfel och du talar om statistik.
      Gå in på SCB och sök själv om det intresserar dig.

      Du är så förblindad av vänsterpartiets politik att du inte kan se några brister i dina egna led. Det stämmer ju väl med era ideologier. Maktfullkomliga och felfria.

    • Elof

      Peter Johanson
      Den stora skillnaden på dig och mig är ivf att jag anser att det är ok om det är några som får för hög ersättning, får ersättning fast de inte ska ha och likande istället för att det blir som så att det istället är folk som ska ha ersättning inte får den för att man inte tänkt till innan eller tror en massa och därför utsätter folk för problem/lidande. Hellre några som slinker med än att några lämnas utanför alltså.

    • Fundersam

      Jessie. så hellre gå hemma på bidrag än att kunna försörja sig på ett jobb i en annan stad?

    • Peter Johanson

      Elof
      jag har förstått att du förordar det gamla systemet, du behöver inte förtydliga. Jag tycker det är viktig att debatten går vidare kring de här frågorna.Man måste försöka finna ett system så att de som kan ges möjligheten till rehab att komma åter till ngn form av yrkesliv.Jag är övertygad om att ngn form av engagemang från individen krävs.Jag tycker inte att det är ok att friska människor som kan få arbete inte arbetar utan lever på A-kassa

    • Samhällsengagerad

      @Peter J. De sa: ”ie dumme Schweden”. Med anknytningen till 30-tal ville jag bara säja att tyskarna inte heller går fria från dumhet, men du har rätt. Det hör inte ihop med det som sker i Sverige nu och vi går inte fria från dumhet: Pensionärer skall jobba längre. Ungdomar kommer inte intill. Deltidssjukskrivna skall sluta jobba och gå till AF. Sjuka och pensionärer skall betala högre skatt. Det finns nog fog för ”Die dumme Scweden” än idag.

    • Leif R

      Alliansregeringens orättvisa skattesänkningar (jobbskatteavdraget) är väl helt i linje med Moderaternas grundfilosofi,det ska vara skillnader! KD är väl det enda (?) parti i Alliansen som vill/driver skattesänkningar för bland annat pensionärerna, men vad hjälper detta när Moderaterna har slutordet!, för vem vågar riskera splittring`?

    • Oven

      Peter har du inte läst mina kommentarer? Jag har flera ggr skrivit att om det är fel på systemet så skall man åtgärda de felen, inte kollektivt bestarffa som Alliansen gör. Ta av dig skygglapparna.

    • KIRE

      Lite av socialismens paradox är att när den verkar fullt ut har alla det så bra att de blir moderater. Man glömmer snabbt att det på bara några år med riktig högerpolitik snart kan vara ett samhälle där plånboken och fina titlar avgör vem som får den bästa skolan, vården och andra förutsättningar i sin uppväxt. Vårt samhälle måste värderas utifrån hur bra vi är på att ge dem som har sämst förutsättningar en rimlig chans till ett hyfsat liv.

    • Oven

      Och Peter, vem skall avgöra om en människa är frisk, läkare eller politiker?

    • Jessie

      Fundersam !

      Du har helt uppenbart inte förstått problemet !
      Jobbar väldigt gärna på annan ort men inte till vilket pris som helst !

    • Fundersam

      Leif R. Vad är det som är så orättvist att löntagre får lägre skatt för en sjuksköterska gör det en månadslön per år. vari ligger orättvisan? Pensionärerna har inte fått höjd skatt pensionärer straffs inte pensionärerna har också fått det bättre sen S regeringen de har dock ej fått något jobbskatte avdrag vilkett ligger i sakena natur eftersom de inte jobbar…

    • Fundersam

      Jo Jessie jag har förståt du tycker att du ska ha bidrag för du vill inte jobba utanför din hemstad och det ska vi som jobbar betala åt dig med våra skattepengar.

    • Oven

      Har du familj Fundersam?

    • Fundersam

      Ja Ove och jag är resande säljare åker på Måndag kommer hem på torsdag…. så har det vart sen jag blev arbetslös i slutet av 90 talet men då tog jag ett jobb som fans ledigt.

    • Peter Johanson

      Oven
      din fråga är så konstig så jag tycker inte det känns meningsfullt att svara……….

    • Elof

      Peter Johanson
      Ja, visst har hans fråga ett självklart svar. Men tyvärr är det inte så verkligheten ser ut nu utan den behandlande läkaren anses tydligen inte kunna avgöra om hans patient är sjuk eller inte.

    • Bempa

      Peter, menar du Ovens fråga om det är läkare eller politiker som ska bestämma om någon är sjuk eller inte?
      Jag tycker det är en relevant fråga efter den senaste tidens debatt……

    • Oven

      På vilket sätt Peter?

    • Leif R

      ”Fundersam” Det är absolut inte orättvist med jobbskatteavdraget som sådant, men skattesänkningar som alltid varit ”högerns” paradgren skulle/skall naturligtvis komma alla ”inkomster” till del! Varför sätta vissa grupper på ”pottkanten” ?

    • Peter Johanson

      Bempa, Elof, Oven
      I alla tider har FK:s läkare ifrågasatts vad gäller beslut ang sjuka/inte sjuka människor. Läkarens uppfattning har många gånger gått stick i stäv med läkare utanför kassan. Detta är ingen ny företeelse. Vad som är nytt är vår regering, möjligen kan det ha eldat på debatten i en del ögon! Själva lagstiftningen kring frågan ägs naturligtvis av politiker. Läkaren gör en bedömning av pat och verkställer sedan utifrån statuterna.

    • Fundersam

      Leif R Jag kan tänka mig många diffrentierade skatter framöver. tex om det blir lärarbrst skulle jag tänka mig att man sänker skatter första tio åren man jobbar som behörig lärare bara för att locka ungdommar till det yrket. Jobbskatteavdraget gynnar de som jobbar . ingen annan grupp har fått det sämre pga av det. att sedan prisindex gör att pensionärerna får en sänkning just nu är ju så olyckligt som helst det måte kompenseras.

    • Erik

      Idag är det försäkringskassans ”experter” inte läkare som bestämmer vem som är sjuk.

    • Student 99

      Man kan ju undra vad FK håller på med när en halvt sjukskriven man med fast tjänst, som går i pension 1 april, plötsligt skall begära tjänstledighet för att vara med på något på AF. Handläggaren på FK hänvisar bara till regelverket. Han har talat med riksförsäkringsverket som säjer att han visst kan vara vara halvt sjukskriven till pensionen, men FK säjer att han måste delta. Vilken soppa – eller är det såpa?

    • Peter Johanson

      Erik
      Gör de det från en egen diagnos eller hur går det till? Vad är deras beslutsunderlag? Jag är ärligen lite dåligt insatt, men du verkar ha koll. Du kanske kan bringa klarhet?

    • Bempa

      Så Fundersam, Alliansen har alltså lyckats med att sänka skatterna utan att en enda kotte har fått det sämre…..hmmm…de måste vara duktigare än vad jag trott….

    • Undrande Inflyttad

      Elof
      Du skriver ”ok om det är några som får för hög ersättning, får ersättning fast de inte ska ha”. Du en skrämmande syn du har på skattepengar. Du försvarar ett lagbrott. Den man i Varberg som lurade till sig 7.8 miljoner o var helt frisk, helt okej enligt dig. Skamligt att du kan utrrycka dig så.

    • Elof

      Undrande Inflyttad
      Ta och läsa hela inlägget nästa gång så kanske det blir klarare för dig. Snarare du som har en skrämmande syn som anser det vara viktigare att spara några kronor i skatt och folk kanske dör istället för att någon skulle få några kronor extra.
      ”Hellre några som slinker med än att några lämnas utanför alltså.” Och jag försvarar inga lagbrott. Så det är nog du som ska skämmas för du läser inlägg som fan läser bibeln.

    • Undrande Inflyttad

      Ursäkta Elof, jag läser innantill o är läskunning. Du talar om ”några kronor” har du en uppfattning om hur många miljoner det rör sig om, de är våra skattepengar du talar om.
      Vad kunde göras med dina ”några kronor” om de du försvarar,
      bedragarna, stoppades. Många fler kunde få hjälp. Den skrämmande syn du anklagar mig för kräver förklaring från dig.
      Det du gör är att försvara de som begår brott men d är ju bara våra skattepengar de tar

    • Oven

      Precis som Moderaterna gjorde då Undrande Inflyttad när de ”avknoppade” skolor till underpris. Då var det inte så noga att måna om skattebetalarnas medel. Varför??

    • Jessie

      Fundersam !
      Nej du har inte förstått ett skit !
      för det första är det inte tal om att jag ska ha bidrag av dina skattepengar ! jag jobbar och har gjort dom senaste 32 åren !
      men jag känner folk som har fått lämna hus, hem, familj, barn vänner m.m för att ta ett jobb 20 mil hemifrån dit kommunikationerna är urusla och dessutom till en lön som efter uppehälle m.m inte går att försörja sig o familjen på ! annars ska han mista akassan ! Tänk lite

    • Peter Johanson

      Oven
      Jag gjorde som du sa, jag googlade på Täby. Håller med dig, det ser inte bra ut, utifrån den information man kan få via nätet.
      Där sägs däremot inget om tex vilka avgifter kommunen får betala till skolan. Om ngt sådant ingick i avtalet eller ej. Sedan är det ju lite lustigt att Täby trots så dåliga affärer har en av Sveriges lägsta kommunalskatter. Eller vad tycker du?

    • Oven

      Skulle skattesatsen vara låg p.g.a. avknoppningarna menar du?????
      Eller vet du inte orsaken till deras låga skattesats? Verkar mest som du vill skingra ”krutröken” från avknoppningarna. Eller menar du att man skall se genom fingrarna med lagbrottet för att de ändå har så låg skatt?

    • Undrande Inflyttad

      Ja du Ove du slutar inte att förvåna mig. Vad har detta med att din vapendragare Elof anser att de som lurar Försäkringskassan gör rätt o man kan bortse från detta. De är ju bara ”småpengar” Ni två måste var de enda som anser detta. Vad har ni för trovärdighet. Fråga ut i era egna led vad de andra tycker om detta, ni måste vara ensam om denna inställning. Förstår att ni förespråkar höjda skatter för de ”mytomaner o idioter” som vill jobba.

    • Peter Johanson

      Oven
      Skattesatsen har säkerligen inget med avknoppningen att skaffa ! Nej, jag tycker fortsatt inte att det är ok med lagbrott. Har Vänsterpartiet anmält Moderaterna i Täby? Det måste väl vara på det sätt eftersom det gått så ”regelvidrigt” till eller? Det jag undrar är hur en så ”illa skött” kommun kan ha så låg kommunalskatt? Vad tror du? Jag har ingen krutrök att skingra dessvärre.

    • Oven

      Barnevik fick 9 miljarder för att inte göra någonting. Visserligen betalade han tillbaka hälften p.g.a. den mediastorm som blev men 4,5 miljarder för att inte göra något är ganska bra det också. Tänk vad många som kunde fått det mycket bättre med de pengarna Undrande Inflyttad. Är du så sopblind så du inte ser vilka som utnyttjar och vilka som blir utnyttjade? Sen kan du skriva vilken skit du vill, mig berör det inte.

    • Peter Johanson

      Men bäste Oven!

      Vad har Barnevik att göra med detta? Om du känner för det så kan vi fortsatta diskutera hur Lenin och Stalin hade det medans deras egna folk svalt. Hur de behandlade oliktänkande. Tänk så många de kunde delat med sig till. Vänligen försök hålla debatten rumsren. Nu har du funnit ett verkligt lågvattenmärke.

    • Oven

      @Peter, de har väl gott om höginkomsttagare i kommunen. Antagligen betydligt fler än i ex. Skara, Götene eller Lidköping.

    • Oven

      Barnevik var ett svar till Undrande Inflyttad Peter. Finns för övrigt gott om exempel på liknande avtal nu också även om siffrorna inte är lika orimliga, ändock orimliga för att inte göra ngt.

    • Elof

      Undrande Inflyttad
      Sluta ljug nu. Jag har aldrig påstått att de som lurar FK gör rätt. Det jag säger är att det är inte värt att få fast ett ytterst litet fåtal om det medför att andra råkar riktigt illa ut. Fattar du nu eller ska jag behöva skriva det en gång till?

    • Peter Johanson

      Oven
      Ok, jag förstår. Det vår kommun bör satsa på är alltså att få hit
      höginkomsttagare??? Det är alltså Vänsterpartiets medicin för att få ner kommunalskatten? Intressant!

    • Undrande Inflyttad

      Ja du Olof, det du fortfarande skriver ”det är inte värt att få fast ett ytterst fåtal om det medför att andra råkar riktigt illa ut” har du en blekaste aning om hur mycket pengar de rör sig om, gav dig ETT exempel på 7.8 miljoner. De är bara toppen av isberget. Du behöver inte förklra mer jag är läskunning och vet vad JAG talar om. Gör som Ove brukar rekommendera Googla så ser du.

    • Undrande Inflyttad

      Komlettering Elof, det är ”bara ca 150 ” stycken här i Skaraborg som gjort sig skyldig till detta banala brott som du så ivrigt försvarar, dvs. lurat försäkringskassan. Tänk till käre broder.

    • Elof

      Undrande Inflyttad
      Dessa 150 ”brott” har då begått under hur lång tid? Vad jag kan se så är det mellan 50-60 domslut/kvartal de senaste åren och då är det i hela landet det gäller. Sedan så får du gärna skriva vilken/vilka undersökningar du baserar det hela på. Och nej, vad någon tror på internet är inte samma som en undersökning. Och samma med 7.8 miljoner gubben. Du verkar ”veta” att det finns en massa sådana fuskar. Ange dom då om du nu vet.

    • Bempa

      Tycker det är märkligt vad många det är som ”vet” att det är massor med folk som fuskar. Jag känner inte någon, men jag kanske rör mig i ”fel” kretsar….

    • Undrande Inflyttad

      Antalet anmälda brott, ”Berägerier mot försäkringskassan” var 2008 nästan 400 (398). Avser V-Götaland. Men fortsätt du Elof men att försvara detta banala brott. Dit förtroendekapital minskar med dit synsätt. Dock är det ju bara våra skattepengar det rör sig om.

    • Elof

      Anmälda brott? Vad har det med saken att göra? Det är om någon blir dömd som har med saken att göra. Ta och läs Misstanke_om_brott_Q2_2009.pdf som finns försäkringskassan så får du reda på lite korrekt siffror för jag vet inte var du får dina ifrån. Du kan få lite andra siffror att roa dig med. ”Om man tittar på Stockholm kan man hitta att under 2006 tror Försäkringskassan, när det gäller sjukpenningen, att 534 personer felaktigt fick forts…

    • Elof

      ”17,3 miljoner kr. Totalt krävdes 50 miljoner tillbaka. (I denna siffra ingår också de fall som försäkringskassan själva gjort fel och krävt tillbaka pengar för, men det bortser vi i från här). Totalt betalade FK ut 77 miljarder kr till Stockholms länsinvånare. Av det går mest till ålderspensionärerna som får 39 miljarder kr och där lär det nog vara ett ganska litet fusk, så av 38 miljarder var 50 miljoner fusk i Stockholm.” 0.13% är rätt lite?

    • C J

      Elof
      Och förmodligen ligger det i försäkringskassans intresse att underkänna sig själva eller ?? Det är väl roligt att få reda på vad dom tror men troendet kan vi väl sköta i kyrkan på söndagarna.

    • Undrande Inflyttad

      Det går ej att föra en rak dialog m dig Elof. Totalt omöjligt. Enligt regeringen är fusket m exv VAB beräknat till 650 miljoner kr. Samma kostnad som åklväsendet tilldelas. För Guds skull öppna ögonen o se till det problem som finns. Att sossarna inte under sin tid tittade på detta är obegripligt. Övriga uppgifter kan du få hos exv BRÅ om du vill göra dig besväret att söka själv. Slut på denna diskussion, tack

    • Elof

      ”I en annan DN-artikel från 2006, strax efter valet kan man läsa att försäkringskassan beräknat fusket till en miljard. Det är mycket pengar, men som Anders Borg säger: ” Även om fusket är begränsat så rör det sig om stora belopp, eftersom det är så stora summor som hanteras i de här systemen”. I en budget på runt 500 miljarder kan knappast 1 miljard kallas för ett utbrett fusk som dränerar systemet.”

    • Oven

      Jämför den miljarden med momsfusket.

    • Oven

      @Peter Johansson, tydligen har en av mina kommentarer försvunnit ur rullorna här ang. din tolkning av Täby och deras lägre skattesats. En skillnad du kan se gällande Lidköping och Täby är att Täby tar ut högre taxor. Lidköping hamnade på andra plats i Nils Holgersson undersökningen och Täby på trettonde. Det som ser bra ut i ena ändan visar sig omvänt i den andra.

    • Peter Johanson

      Oven
      Jo så kan det naturligtvis vara. Sanningen är inte alltid helt enkel. Undrar om Täby har en avkastning av eget kapital motsvarande Lidköping per capita på tal om sanningar? Såvisst kan den ena änden vända sig ibland……?

    • Oven

      Det har de säkert inte Peter, de skänker ju bort skattebetalarnas gemensamma tillgångar till enskilda.

    • Peter Johanson

      Oven
      Aha, intressant att skolor ger en sådan avkastning till komuninnevånarna! Nu får vi som Mats tidigare sagt här skriva om historieböckerna! Fantastiskt! Men det borde ju åtgärdas i så fall.

    • Oven

      Är du stolt som företagare Peter om du säljer en produkt till ett underpris? I detta fall ca 25 miljoner ör lågt. Hur länge klarar du att driva en verksamhet så? Eller är det gemensamt ägda på ngt sätt mindre värt i dina ögon?

    • Peter Johanson

      Oven
      jag har tidigare sagt att jag inte tycker det ser bra ut det jag funnit om fsg av skolor i Täby. Till skillnad från dig kan jag se att de som har mina sympatier inte är felfria. Det finns flera exempel på fsg av allmän egendom som skett till felaktiga värden med annat styre än borgerligt. Och nej, jag tycker inte det är ok. Det vi diskuterade nu var ju omkostnaden/kommunalskatten i Täby kontra Lidköping. .

    • Oven

      Jämför då även de kommunala taxorna Peter. Enbart skatten ger inget netto för helheten!

    • Peter Johanson

      Det är ju precis det jag säger! Jämför skatt OCH omkostnader eller taxor om du så vill!

    blog comments powered by Disqus